A gyümölcsfogyasztás 5 szabálya

2017. június 14., szerda, 07:00

Bármennyire is furcsa, a gyümölcsfogyasztás nem minden esetben áldásos, sőt van, amikor kifejezetten rosszat teszünk, ha belőle falatozunk. Hogy elkerüljük a puffadást, és lehetőleg minél több vitamint vigyünk be, fogadjuk meg az alábbi szabályokat!

A gyümölcsfogyasztás 5 szabálya

1. Délelőtt kerüljön a tányérra

Örök dilemma, hogy a gyümölcsöket pontosan melyik napszakban érdemes fogyasztani. Szervezetünk ritmusát és befogadóképességét tekintve – amely az adott éghajlati öv sajátosságaitól függ - legoptimálisabb a délelőtti fogyasztás, ilyenkor fejtik ki leginkább áldásos hatásukat. A gyümölcscukor feldolgozása is könnyedén megy ilyenkor a szervezetünknek. Ebéd után közvetlenül semmiképpen ne együnk gyümölcsöt, főként, ha húst vagy nehezebb emésztésű ételt fogyasztottunk, mert erjedési folyamatok indulnak be a gyomorban. Ha délután mégis megkívánjuk, mindig elsőként azt fogyassuk és némi szünetet tartva folytassuk az étkezést!

2. Ha lehet, nyersen fogyasszuk

A rendszeres gyümölcsfogyasztás nem csak diéta idején fontos, hiszen szervezetünk vitamin-, élelmirost- és nyomelem szükségletének nagy részét ily módon biztosíthatjuk. Alapszabály, hogy amit lehet, nyersen fogyasszunk, mivel a tápanyagok a nyers gyümölcsből szívódnak fel a leghatékonyabban. Már akkor is veszítenek vitamintartalmukból, ha felszeleteljük őket és kifacsarjuk a levüket, mert oxidálódnak az értékes anyagok.

3. Ne szedjük le a héját

Az alma az egyik leguniverzálisabb gyümölcs: számos vitamin – folsav, magnézium, kalcium, A- és B-vitamin- és nyomelem forrása, amelyek főként a héjában találhatók meg. Azaz nem elég, ha csak a húsát fogyasztjuk el, a héját se dobjuk ki, abban van ugyanis a pektin is, ami segíti az emésztést, csökkenti a koleszterin szintet, enyhíti a szervezet gyulladásos folyamatait és tisztítja a bélrendszert. Igaz ez más héjas termésre, így például a szilvára, szőlőre, körtére. A vitaminok és a héj értékes rostanyagai azonban csak azokban a gyümölcsökben élvezhetők, amelyek nem távoli országokból vagy melegházból érkeztek, ezeknél ugyanis inkább hámozzunk, mint megegyük az érleléshez használt vegyszereket!

4. Piacról szerezzük be

A szintetikus műtrágya, a kémiai szerek, a génmanipuláció mind olyan információval töltik fel a gyümölcsöket, amelyek szervezetünkbe kerülve többet ártanak, mint használnak. Egyre több gazdaságban törekednek a természetes módszerek alkalmazására és odafigyelnek arra is, hogy vetésforgó alkalmazásával a föld tápanyagtartalma is megfelelő legyen, hiszen annak hiányában az azon termett gyümölcsök is csak a töredékét tartalmazzák a vitaminoknak. Érdemes a helyi piacon beszerezni a friss árut, ugyanis a szupermarketben távoli országokból szállítják a gyorsérlelt és csekély vitamint, viszont annál több vegyszert, antibiotikumot tartalmazó termékeket.

Egyre többen csatlakoznak a „városi kert” programhoz, amely lehetővé teszi, hogy több család együtt gazdálkodjon egy kis területen és megtermelje a saját fogyasztását fedező zöldség- és gyümölcsmennyiséget.

5. Aszaltat, csak ha muszáj

Cseles táplálék az aszalt gyümölcs, hiszen rendkívül ízletes, tápanyagban gazdag, de fogyasztása közben ne felejtsük el: a kivont víz miatt megemelkedett a finomság cukor- és kalóriatartalma is. Főként betegeknek, lábadozóknak ajánlott vagy rossz étvágyúaknak, akiknek fontos az energia utánpótlás, de diéta idején inkább a frissen termett változatát fogyasszuk. Aszalt gyümölcsöknél nagyon fontos – főként a mazsolánál- az alapos mosás, nem is gondolnánk, mennyi kosz van rajtuk!

Ez való a magyar gyomornak

Érdemes mindig az adott területre jellemző őshonos gyümölcsöt választani, ezek a leghasznosabbak az ott élők szervezete számára. Nekünk az alma, a körte, a ribizli, a dinnye, az eper, a málna, a szeder, szilva, a szőlő és azoknak is a szabadon termett változata a legjobb, méghozzá, természetes érésük idején.

 

egészség gyümölcs gyümölcsfogyasztás

Tízből négy kibertámadásnak már az egészségügy a célpontja

Tízből négy kibertámadásnak már az egészségügy a célpontja

Egyre terjednek az egészségügyben a vezeték nélküli eszközök - pacemakerek, beültethető inzulinpumpák -, mivel használatuk nem igényel állandó orvosi felügyeletet, és műtéti beavatkozás nélkül is könnyen programozhatók. Éppen ezért éri egyre több támadás ezeket a szerkezeteket: ma már tíz kibertámadásból négynek az egészségügyi szféra a célpontja.

tovább

Maradj fitt és energikus az irodában is!

Maradj fitt és energikus az irodában is!

A szabadságolásokból hazatérve sokak életébe ismét beköszönt az irodai élet, és ezzel együtt a mozgáshiány, az ülőmunka és az egészségtelen táplálkozás. De nem kell ennek így lennie, pár apró trükkel sokat tehetünk azért, hogy komfortosan, vitálisan érezzük magunkat a négy fal között is. Összeállításunk segít abban, hogy ősszel is a legjobb formádat hozd!

tovább

Mammográfia vagy emlő ultrahang: mikor melyikre van szükség?

Mammográfia vagy emlő ultrahang: mikor melyikre van szükség?

Az emlőrákot korán kell felfedezni, mert a korai diagnózis életet ment. A betegség felismerése műszeres vizsgálattal történik: röntgen mammográfiával és emlő ultrahang vizsgálattal. Hogy mikor melyiket érdemes alkalmazni, azt dr. Gergely Mária, az Ultrahangközpont radiológusa magyarázza el.

tovább

Öt módszer arra, hogyan segítheted gyermeked lelki egészségét

Öt módszer arra, hogyan segítheted gyermeked lelki egészségét

Október 10. a Lelki Egészség Világnapja, ezért a K&H gyógyvarázs mesedoktorok program a kicsik testi és lelki egészségének támogatójaként öt tippet ajánl a szülőknek arra, hogyan tehetnek gyermekük lelki egyensúlyáért a mindennapokban.

tovább