D-vitaminnal immunrendszerünkért

2017. október 5., csütörtök, 11:15

Miért játszanak az étkezési zsírok fontos szerepet táplálkozásunkban? Melyek a zsírban oldódó vitaminok, és mit érdemes tudni ezeken belül a D-vitaminról? Héder Éva dietetikustól most választ kapunk minderre.

D-vitaminnal immunrendszerünkért

A zsírok és olajok táplálkozásunkban létfontosságú szerepet töltenek be, akárcsak a szénhidrátok, vagy a fehérjék. A zsírok alapvetően energiát biztosítanak, tartalék tápanyagként szolgálnak és nélkülözhetetlenek a zsírokban oldódó vitaminok felszívódásában, valamint a hormontermelődéshez, és az idegrendszer működéséhez is elengedhetetlenek, így számos módon hozzájárulnak ahhoz, hogy a szervezetünk megőrizze az egészségét.
   „A teljes napi kalória mennyiség 15-30 százaléka zsírokból kell, hogy származzon, ahhoz, hogy a zsírban oldódó vitaminok, felszívódjanak, és hogy szervezetünk megfelelő módon tudjon működni” – hangsúlyozza Héder Éva dietetikus.

Melyek is azok a zsírban oldódó vitaminok?
   „A vitaminok többsége vízben oldódik, azonban van néhány, amelyek zsírok nélkül nem lesznek képesek felszívódni és kifejteni jótékony hatásukat, hiába eszünk megfelelő minőségű és mennyiségű tápanyagot. Ezeket a könnyebb megjegyezhetőség végett DEKA vitaminoknak is nevezzük, ugyanis ez a négy betű fedi azokat (D-, E-, K-, A-vitamin). A zsírban oldódó vitaminok mindegyike fontos szerepet játszik szervezetünk működésében” – mondja a szakember.  

A zsírban oldódó vitaminok kapcsán napjainkban kiemelten sokat hallani a D-vitamin fontosságáról. A D-vitamin elengedhetetlenül szükséges a megfelelő növekedéshez, a csontfejlődéshez és az immunrendszer optimális működéséhez. Ezen kívül a D-vitamin a kalcium és a foszfát felszívódását is szabályozza a vékonybélből, így hiányában fokozódhat a csontritkulás, illetve a gyengébb immunrendszer akár felsőlégúti megbetegedésekre, influenzára is fogékonyabb lehet. Nem kérdés tehát, hogy miért is kell odafigyelnünk rá. A D-vitamin-szükséglet egy átlagos életmódú felnőtt számára 5-15 mikrogramm/nap, sportolók esetében pedig 25-75 mikrogramm/nap is lehet.

Szerencsére ma már nagyon sokféle forrásból biztosíthatjuk az őszi-téli időszakban kiemelten fontos D-vitamin-szükségletünket, hiszen egyre több termék található meg a boltok polcain, amelyek segítenek nekünk ebben. Talán legegyszerűbb, ha a hétköznapi étkezésekben olyan élelmiszereket használunk, melyek D-vitaminban gazdagok. A Vénusz Immuno étolaj és kenőmargarin termékek D-vitamint tartalmaznak, így remek alapanyagai lehetnek a mindennapoknak. A Vénusz Immuno étolaj egy adagjában (10 g) található D-vitamin mennyisége fedezi a felnőttek számára ajánlott napi szükséglet 15%-át, míg egy adag (10 g) Vénusz Immuno kenőmargarin fogyasztása a felnőttek számára ajánlott napi D-vitamin-szükséglet 50%-át fedezi.

   „Mindezek mellett pedig ügyeljünk arra, különösen az őszi-téli időszakban – annak ellenére, hogy kevesebb a friss hazai zöldség és a gyümölcs a boltok polcain –, hogy kiegyensúlyozottan és változatosan étkezzünk. Részesítsük előnyben az idényzöldségeket, így a hidegebb hónapokban fogyasszunk bátran sok sütőtököt, gesztenyét, céklát, káposztát vagy gombát. Ugyanis ha kellőképpen odafigyelünk az étkezésünkre és a megfelelő vitaminbevitelre, akkor azzal nagyban hozzájárulhatunk szervezetünk egészséges működéséhez, még télen is” – tanácsolja Héder Éva.

egészség táplálkozás immunrendszer d-vitamin étkezési zsírok

Tízből négy kibertámadásnak már az egészségügy a célpontja

Tízből négy kibertámadásnak már az egészségügy a célpontja

Egyre terjednek az egészségügyben a vezeték nélküli eszközök - pacemakerek, beültethető inzulinpumpák -, mivel használatuk nem igényel állandó orvosi felügyeletet, és műtéti beavatkozás nélkül is könnyen programozhatók. Éppen ezért éri egyre több támadás ezeket a szerkezeteket: ma már tíz kibertámadásból négynek az egészségügyi szféra a célpontja.

tovább

Maradj fitt és energikus az irodában is!

Maradj fitt és energikus az irodában is!

A szabadságolásokból hazatérve sokak életébe ismét beköszönt az irodai élet, és ezzel együtt a mozgáshiány, az ülőmunka és az egészségtelen táplálkozás. De nem kell ennek így lennie, pár apró trükkel sokat tehetünk azért, hogy komfortosan, vitálisan érezzük magunkat a négy fal között is. Összeállításunk segít abban, hogy ősszel is a legjobb formádat hozd!

tovább

Mammográfia vagy emlő ultrahang: mikor melyikre van szükség?

Mammográfia vagy emlő ultrahang: mikor melyikre van szükség?

Az emlőrákot korán kell felfedezni, mert a korai diagnózis életet ment. A betegség felismerése műszeres vizsgálattal történik: röntgen mammográfiával és emlő ultrahang vizsgálattal. Hogy mikor melyiket érdemes alkalmazni, azt dr. Gergely Mária, az Ultrahangközpont radiológusa magyarázza el.

tovább

Öt módszer arra, hogyan segítheted gyermeked lelki egészségét

Öt módszer arra, hogyan segítheted gyermeked lelki egészségét

Október 10. a Lelki Egészség Világnapja, ezért a K&H gyógyvarázs mesedoktorok program a kicsik testi és lelki egészségének támogatójaként öt tippet ajánl a szülőknek arra, hogyan tehetnek gyermekük lelki egyensúlyáért a mindennapokban.

tovább