Ennyit kell mozogni hetente

2017. november 2., csütörtök, 09:00

A mozgás akár életet is menthet – ezt igazolja egy új, 17 országra kiterjedő vizsgálat is, amelynek további megállapításait most Dr. Babai László, a Magyar Életmód Orvostani Társaság elnökével veszünk górcső alá.

Ennyit kell mozogni hetente

17 ország 131 ezer lakosát 7 éven keresztül követték figyelemmel – a kutatók azt vizsgálták, hogy mennyit mozognak és mennyire egészségesek ezek az emberek, hogyan függ össze a fizikai aktivitás a szív-érrendszeri betegségekkel és a halálozással. (Fizikai aktivitás alatt elég sokféle mozgást értettek: a házimunkától, a fizikai munkavégzésen és a gyalogláson keresztül a konkrét edzésig.)

Tények – számokban

Már heti ötször 30 perces napi aktivitás 12-ből 1 halálesetet és 20-ből 1 szív-érrendszeri betegséget előz meg. Azaz, ha csak fél órát szánunk a mozgásra heti öt alkalommal, nagy esélyünk van elkerülni a stroke-ot, az szívinfarktust és a szívelégtelenséget.

A jelentősen nagyobb mennyiségű - heti 750 perc, vagyis napi kb. másfél óra - mozgás hozta a legjobb eredményt, ugyanis ez 36 %-kal csökkentette az idő előtti halálozási kockázatot. (Természetesen ezt a nagy mennyiséget főként azok tudják teljesíteni, akik fizikai munkát végeznek.)

Mennyit mozogjunk egy héten?

A WHO (Egészségügyi Világszervezet) iránymutatása szerint a 18-64 év közti felnőtteknek kétfajta mozgást is kellene végezniük hetente: aerob- és a rezisztenciaedzést.

Előbbibe tartoznak azok az állóképességi edzések és izzasztó, pulzust megpörgető mozgásformák, amelyek végzésekor gyorsabban vesszük a levegőt.
   „Úgy szoktunk praktikusan fogalmazni, hogy az a jó mozgásintenzitás, amely mellett izzadunk és lihegünk ugyan, de még el tudunk mondani néhány mondatot” – magyarázza Dr. Babai László, aki hozzáteszi:
a WHO szerint ebből kellene legalább 150 percnyit végeznünk hetente úgy, hogy egy edzés legalább 30 perces legyen. A rezisztenciaedzés, vagyis az izomerő fejlesztés a hét legalább két napján lenne ideális.

Kevesen veszik komolyan

A statisztikai adatok sajnos azt mutatják: az emberek kb. 79 %-a nem is közelíti meg ezt az ajánlott időtartamot.

  • Európában mindössze 4,5 % azoknak az aránya, akik a hét minden napján végeznek testmozgást.
  • Mindössze 3,2 % végez kifejezetten az izomerősítéssel, az állóképesség fejlesztésével összefüggő gyakorlatokat.
  • A válaszadók 76 %-a „ki sem kel a foteljéből”.

A hazai statisztikák szerint a magyar lakosság átlagban csupán heti 49 percet mozog. Ez pedig szinte egyenes út számos, életmóddal összefüggő betegség – többek közt elhízás, cukorbetegség, érelmeszesedés, mozgásszervi- és szív- érrendszeri betegségek, sőt egyes daganatos betegségek - kialakulásához.

 A halálos négyes kivédhető

A halálos négyesnek is nevezett metabolikus szindróma éppen a mozgáshiány és a helytelen táplálkozás miatt alakul ki.
   „Az elhízás, a magas vérnyomás, a magas a vérzsír- és a vércukorszint az infarktus és más, rendkívül komoly betegségek előszobái, amelyek feltétlen kezelést igényelnek. Ha pedig már kialakult például egy szív- és érrendszeri betegség, ritkán lehet tökéletesen meggyógyítani, onnantól állandó kezelésre van szükség. Azonban a már kialakult betegség esetén is fontos lenne az életmódváltás – hangsúlyozza Babai doktor.
  A statisztikák szerint az infarktuson átesettek közül azoknak, akik nem változtattak az életmódjukon, fél év múlva háromszor nagyobb volt a visszaesés kockázata, mint azoknak, akik abbahagyták a dohányzást, megfelelően táplálkoztak és egy gondosan felépített mozgásprogramot is követtek. Éppen ezért van döntő jelentősége az életmód orvoslásának, ami gyakorlatilag az embert egészében vizsgálva és kezelve, a 21. század szemléletével és módszereivel segít a gyógyulásban.”  

örökmozgó sport testmozgás fizikai aktivitás életmód szív-érrendszeri betegség

Hódít a Kutyajóga

Hódít a Kutyajóga

A DOGA (dog+yoga) egy olyan speciális jóga, amelyben a gyakorlatokat a kutyával közösen lehet elvégezni.

tovább

Kezdd a napot jógával!

Kezdd a napot jógával!

A legtöbben meghatározott időben, reggeltől délután 5-6 óráig dolgoznak, így csak utána van lehetőségük jógázni, ahogy azt az esti foglalkozások népszerűsége is mutatja. Természetesen az esti gyakorlás is hatékony, ám aki reggel áldoz rá az idejéből, rengeteg további pozitív hatással számolhat.

tovább

Újévi fogadalmak futás módra

Újévi fogadalmak futás módra

A munkában egy utolsót hajrázunk, közben otthon gőzerővel készülünk a karácsonyra, kevés idő jut magunkra, és amikor kieresztünk, akkor általában jó pár kiló felesleggel arra gondolunk, ideje az életmódváltásnak. Csakhogy hideg van, és eszünk ágában nem lenne kidugni az orrunkat, de ilyenkor kell erőt venni magunkon, hiszen a nyári test télen készül…

tovább

Videó! Reggeli nyújtás, lazítás - fekve

Videó! Reggeli nyújtás, lazítás - fekve

A zsúfolt mindennapokban nehezen szakítunk időt a mozgásra. A szemléletváltás elhatározás kérdése, az odafigyelés pedig megtérül hosszú távon. Megmutatjuk, milyen gyógytornász által összeállított fekve végzett nyújtó-lazító torna!

tovább