Fuss és fedezd fel a tájat!

2017. július 31., hétfő, 07:00

Végre itt a várva-várt nyár, a szabadságok és családi, baráti nyaralások évszaka. Az igazi futók számára persze ilyenkor sincs megállás: legyen aszfalt, homok vagy beton, pihenés alatt sem maradhat ki az edzés.

Fuss és fedezd fel a tájat!

Mindenki másfajta nyaralást tervez: van aki aktív pihenést, városnézős nyaralást preferál, de olyan is akad, aki a tengerparton szereti kipihenni az egész éves munka fáradalmait. Bárhová is mész, onnan tudhatod, hogy igazi futó vagy, hogy akármennyi időre utazol el, az első dolgod, hogy futócuccot is pakolsz a bőröndbe, és előre tájékozódsz, hogy hol fogod tudni megcsinálni a napi edzésadagodat.

A városi környezet sem akadály

Ha városnéző nyaralásra mész, akkor futva is felfedezheted a várost, megnézheted, milyen arcát mutatja hajnalban vagy akár késő este. Érdemes előtte egy térképet beszerezned vagy letöltened egy útvonalat a telefonodra, hogy ne tévedj el, és akkor akár minden nap másik útvonalat fedezhetsz fel, plusz a kilométermennyiséget is megtervezheted.

Korán indulj el

Ha tengerpartra mentek, akkor egyszerűbb dolgod van: minden nap kelj egy órával korábban, és fuss a parton a sétányon. Nincs szebb, mint a napfelkeltét nézni kocogás közben. A korán kelés azért is fontos, mert akkor még biztos nincs hőség, és nem terheled a szervezeted feleslegesen. Az is fontos, hogy nem a szabadidőtökből vesz el, hisz mire a barátod/barátnőd/családod felébred, te már végeztél a napi testmozgással, sőt, friss reggelivel is várhatod őket.  

Fuss mezítláb!

A tengerpart, vagy akár egy sima füves terület is megteszi, hogy megtapasztald, milyen érzés cipő nélkül falni a kilométereket. Bármilyen régóta és rendszeresen futsz, lassan kezdd el.  Fokozatosan gyorsulj, figyelj magadra.  Figyelj a helyes technikára, a talpad elülső vagy középső részére érkezz, ne a sarkadra. Inkább rövidebbeket lépj, nehogy megsérülj. Figyelj a tartásodra, tarsd magad egyenesen.  Könnyedén, ruganyosan lépkedj.  Ne csapkodd a lábad a talajhoz, emlékezz, nincs rajtad cipő, próbálj meg puhán, hangtalanul futni. A mezítlábas futás amellett, hogy másfajta élményt ad, olyan izmokat is megmozgat, amelyek a futócipőben való futás miatt visszafejlődnek. Futás előtt érdemes rávezető gyakorlatokat is végezni.  Görgess a talpad alatt tenisz-vagy golflabdát, ezzel a talpad izmait dolgoztatod. Ha már úgy érzed, készen állsz, irány a tengerparti homok. Hidd el, nem fogod megbánni!

Tanácsok a szakértőtől

  • Csak mértékkel!

Ha a nyaralás alatt is aktív maradsz, biztosan nem térsz haza plusz kilókkal, és lelkiismeretfurdalás nélkül kipróbálhatod a helyi specialitásokat.  Persze azért ügyelj arra, hogy ne egyél mértéktelenül ilyenkor sem. Sportolás után pedig milyen jól esik egy könyvvel a kezedben heverészni a tengerparton.  

  • Csak semmi extra!

Arra vigyázz, hogy ne a nyaralás alatt feszegesd a határaidat, ne próbálj sebesség-és távolságrekordokat döntögetni, hanem inkább élvezd a ”flow”- t, a tájat, és szívd be az illatokat.  A futás elképesztő szabadságérzetet ad, élvezd ki minden pillanatát.

  • A futást kiegészítheted erősítő edzésekkel: fuss egy keveset, majd végezz karhajlításokat, guggolásokat, egyrészt változatosabbá teszik a programot, másrészt így is erősödsz. 

Markocsán Sándor, Nike Futóklub

   „Ha futó vagy és nyaralni készülsz, biztos szeretnél majd futásra is időt szakítani. Ha először a futócuccot teszed be a bőröndbe, akkor ez így is lesz. Ha a párod vagy a barátod is futó, akkor együtt tudjátok felfedezni a környék szépségeit, nevezetességeit. Futva több helyszínt be tudtok járni, és a turisták által kevésbé látogatott helyekre is el tudtok jutni. Ha idegen helyre mész, érdemes már itthon megnézni, hogy milyen futóutak várnak rád a helyszínen. Ezt például a Strava nevű futóknak kifejlesztett alkalmazás segítségével is megteheted, így konkrét útvonalakat is fel tudsz tölteni az órádra. Ha egyedül mész felfedező futóútra, vigyél magaddal pénzt és feltöltött telefont, hogyha eltévedsz, tudd értesíteni a hozzátartozódat, illetve a telefonon található térképen be is tudod azonosítani, hogy merre járhatsz. Fontos, hogy ilyenkor legyen nálad elegendő mennyiségű víz, nehogy egy számodra ismeretlen, meleg klímájú helyen kiszáradj. Ha a tengerpart közelében futsz, ugyanúgy kend le magad, mintha napoznál, a szélben ugyanis nem érzed annyira a nap erejét. Sapka is legyen nálad, nehogy napszúrást kapj, a napnak már korán reggel van ereje. Arra is figyelj, hogy a tengerparti klíma sokkal párásabb, inkább fuss lassabban, míg hozzászoksz.”

Szász Eszter

örökmozgó nyár sport futás testmozgás

Jóga fájós háttal

Jóga fájós háttal

A modern jógairányzatok nem csak a szellemi, de a testi egészséggel is foglalkoznak, és nagy hangsúlyt fektetnek olyan gondok megelőzésére, vagy utókezelésére, mint például a különféle gerincproblémák.

tovább

Csobbanj, eddz, fogyj!

Csobbanj, eddz, fogyj!

Akvafitnesz. Gyűjtőnév, amelybe számos mozgásforma beletartozik, legyen szó vízben végzett aerobicról, vagy akár relaxációról. Úszástudás sem szükséges ezekhez, az eszközigény sem túl nagy, a gyakorlatok nem túl megerőltetőek, a hatékonyság azonban nagyon nagy.

tovább

Itt az új nyári őrület: SUP jóga

Itt az új nyári őrület:  SUP jóga

Alighogy itthon is elindult hódító útjára a SUP, máris megjelent egy új ága, a SUP jóga, amely nem csak testi, de lelki szinten is jótékony hatással bír.

tovább

Miért jó, ha minden nap jógázol?

Miért jó, ha minden nap jógázol?

Talán te is heti 1-2 alkalommal jelensz meg egy jógastúdióban, de még így is jelentős változásokat tapasztalsz a testedben, a közérzetedben, az élethez való hozzáállásodban. Képzeld, ha minden nap jógáznál…

tovább