Jóga fájós háttal

2017. augusztus 14., hétfő, 07:00

A modern jógairányzatok nem csak a szellemi, de a testi egészséggel is foglalkoznak, és nagy hangsúlyt fektetnek olyan gondok megelőzésére, vagy utókezelésére, mint például a különféle gerincproblémák.

Jóga fájós háttal

A gerinc egy rendkívül komplex, finomhangolású „műszer”, így megfelelő működése közvetlenül vagy közvetve nem elhanyagolható hatással van a szervezet egészére: a belső szervek egészségére, a tüdőkapacitásra, sőt, az idegrendszeren keresztül még például a koncentrációs készségre is.

Vezető civilizációs probléma

 Ideális az lenne, ha kora gyermekkortól tudatosan mozgatnánk, fejlesztenénk a gerincet és a hozzá kapcsolódó izomrendszert, illetve a hétköznapi tevékenységek közben is figyelembe vennénk a gerinc sajátosságait. Olyan kultúrában élünk, ahol az alábbi apró praktikák az apró, ám fontos dolgok nem természetesek, ennek köszönhetően a gerincproblémák a civilizációs betegségek közt előkelő helyet foglalnak el. A felnőttek közel 90%-a szenved kisebb-nagyobb gerincbántalmaktól, amelyek jórésze helyes mozgással megelőzhető, illetve gyógyítható lenne.

Apró praktikák az egészséges gerincért

  • A széken ülés helyett minél többet üljünk a földön
  • Ne mindig ugyanazon az oldalon hordjuk a táskát
  • A féloldalas sportok után végezzünk kompenzáló gyakorlatokat
  • Válasszuk ki az alkatunknak megfelelő ágyat 

Preventív és rekreációs jógák

Számos jógairányzat szinte egyáltalán nem foglalkozik a testi egészséggel, mivel céljuk a szellemi fejlődés, ahogy azt tradicionálisan tanították Indiában. A modern irányzatok viszont egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a preventív gyakorlásra és felkészítik anatómiából a leendő jógaoktatókat. A kialakult betegségeket csak szakember avatott diagnosztizálni és terápiás módszerekkel gyógyítani. A jógaoktatók nem kapnak ilyen irányú képzést, ezért jógával csak rekreációra van lehetőség: vagyis a jóga mozgásanyaga a megelőzés, egészségmegőrzés és utókezelés körébe tartozik. A jóga az egész testet és elmét harmonikusan fejlesztő mozgásrendszer, ezért az egyéni problémák kezelése úgy lehet igazán hatékony, ha mellette gyógytornásszal konzultálva célzott terápiát is végzünk.

Melyik jógaoktatóhoz mehetsz bátran fájós háttal is?

  • Tájékozódj: az általad kiszemelt jógaoktató milyen oktatóképzést végzett és részt vett-e gerincprevenciós továbbképzésen.
  • Jógával foglalkozó blogokon, fórumokon a legtöbb oktatóról lehet találni élménybeszámolót, de te is feltehetsz kérdéseket.
  • Óra előtt kérdezd meg, mit javasol a problémádra, és csak akkor vegyél részt a foglalkozáson, ha a válasza meggyőző.
Forrás: Mandala Jógastúdió

örökmozgó sport testmozgás jóga hátfájás gerincprobléma

Vége a kánikulának: Vissza a futópályára!

Vége a kánikulának: Vissza a futópályára!

Az idei nyár sem szűkölködött kánikulai napokban, és bár sok elszánt sportolót ez sem tartott vissza a futástól, a többség csak mostanában tér vissza a rekortánra. A kihagyás hosszúsága határozza meg, hogyan rójuk újra a kilométereket - íme, néhány tipp és egy táblázat a fokozatos, problémamentes újrakezdéshez. Ha megfogadod ezeket, egy hónap alatt formába lendülhetsz.

tovább

Amit kár kihagyni: állapotfelmérés az edzőnél

Amit kár kihagyni: állapotfelmérés az edzőnél

Mielőtt belecsapnánk az életmódváltásba és a rendszeres mozgás a mindennapjaink részévé válna, érdemes alávetni magunkat egy alapos állapotfelmérésnek. Érdemes személyi edzőhöz fordulni ez ügyben. Hogyan zajlik ez, mit mérnek, és milyen veszéllyel kell számolni, ha kihagyjuk ezt a fontos lépést?

tovább

10 tipp az első jógaórához

10 tipp az első jógaórához

Bár a jóga mindenkinek jót tesz, és kortól illetve edzettségtől függetlenül mindenki számára hatékony is, fontos, hogy a jógagyakorlást a saját testünk és lelkünk szükségleteihez igazítsuk. Különösen igaz ez, ha csak most kezdünk el jógázni – az első lépésekhez íme pár jótanács!

tovább

5+1 érv a korai edzés mellett

5+1 érv a korai edzés mellett

A reggeli sportolás olyan hatással van az agyra, mint egy jó kávé: felpörget és segít az összpontosításban. Ha mégis nehezen szánod rá magad a korai edzésre, mondunk néhány meggyőző érvet, amiért érdemes korábban kikelned az ágyból.

tovább