Legyen fényes jó a kedved!

2017. december 25., hétfő, 07:00

A téli hónapokban sokan kedélybetegekké válnak. Szerencsére ezt gyógyszerek nélkül is enyhítheted otthoni fényterápiával.

Legyen fényes jó a kedved!

Nem kell ahhoz eszkimónak lenni, hogy az ablakon kinézve állandóan sötétet lássunk: kora reggel, amikor iskolába visszük a gyereket, még csak dereng, este, amikor hazaérünk, már rég bealkonyult. A fényhiány a kedélyállapotra is rányomhatja bélyegét: az északi féltekén milliók szenvednek a szezonális affektív zavar (SAD) nevű hangulatbetegségtől, amely a depresszió egyik formája. Minél északibb országban él valaki, annál nagyob a kockázata a szezonális depressziónak, illetve nők (különösen a 20-40 éves korosztály tagjai) legalább háromszor nagyobb számban vannak a betegek között, mint férfiak. Kezelésének legegyszerűbb, mindenki számára hozzáférhető módja a fényterápia.

A szezonális depresszió jellegzetessége, hogy minden évben nagyjából ugyanakkor jelentkezik, késő ősszel, tél elején, és csak a napsütéses tavaszi napok képesek elűzni. A SAD tünetei: lehangoltság, reménytelenség érzése, ingerlékenység, állandó fáradtság, enerváltság, társas kapcsolatok és korábbi hobbi hanyagolása, aluszékonyság, szénhidrátban gazdag ételek mohó fogyasztása, hízás, összpontosítási és döntéshozatali nehézség. A problémát nem szabad egy vállrándítással elintézni, mondván, ez a világ rendje, hanem törekedni kell a tudatos enyhítésére.

Elnémuló idegsejtek

A modern tudomány még mindig nem tud pontos válasszal szolgálni, hogy biológiailag mi okozza a SAD-ot, de feltételezik, hogy befolyásolhatja kialakulását a szerotonin nevű ingerületátvivő anyag, amely szervezetünkben az idegsejtek, illetve izom- és mirigysejtek között szállítja az információt. fontos szerepet játszik a testhőmérséklet, hangulat, hányinger, szexualitás, alvás, valamint az étvágy szabályozásában. Az alacsony szerotoninszint minden bizonnyal közrejátszik a depresszió, migrén, fülzúgás, fibromyalgia (krónikus, egész testben szétterjedő fájdalom), bipoláris zavar, valamint idegi zavarok kialakulásában.

Szervezetünk a szerotonint a melatonin termeléséhez igényli. Utóbbi hormon felelős az álmosságérzetért. Szerotoninszintünk a téli hónapokban a legalacsonyabb, ez befolyásolhatja az alvásminőséget (is). A kutatások szerint a szezonális depressziónak genetikai okai is lehetnek, mert nem ritka, hogy egy család több tagjánál is kialakul.

A reggeli fény kulcskérdés

Jóllehet az oka még homályos, a kezelése ragyogóan egyszerű: fény, fény és még több fény kell hozzá. Ideális esetben rögtön ébredés után kell végezni a fényterápiát, mert ekkor a legjobb a hatása - kivált, ha tornával fokozzuk a hormontermelést. A kúrához 10 ezer lux intenzitású (kb. 6 darab 18 wattos LED-fényforrásból) álló lámpát ajánlanak a szakemberek, amely harmadúton áll a nyári napsütés (32 ezer lux) és a téli szobai világítás (50 lux) között. Ebben a fényben legalább 30-60 percig kell “fürdetnünk” az arcunkat 25-50 centiméter közelségben.

Akinek érzékeny a szeme vagy a bőre, az kevésbé intenzív (de legalább 2500 luxos) fényforrást is alkalmazhat, de akkor hosszabb időre, legalább 2-3 órára kell bekapcsolni a készüléket (napközben). Fényterápia hatására a szezonális depresszió tünetei már 3-4 napon belül enyhülhetnek, de általában 3 hét után érezhetünk jelentős változást.

Este óvakodjunk a kéktől

Házilag is készíthetünk ilyen lámpát (kis segítséggel), csak az a lényege, hogy ne használjunk hozzá UV-, teljes spektrumú (hagyományos wolfrámszálas) vagy infravörös fényforrást, hanem a hő nélkül fényt kibocsátó, de meleg fehér színárnyalatú LED-eket. Esetleg 1-2 kék LED-et is vegyíthetünk közéjük, de ebben az esetben kizárólag reggel használjuk az eszközt, mert a kék fény megzavarja szervezetünk belső óráját, és nehezebb lehet elaludni utána.

Ugyanebből az okból ajánlják, hogy a hálószobában ne használjunk tévét, laptopot, okostelefont, vagy legalábbis elalvás előtt 1 órával már kapcsoljuk ki őket. Még jobb, ha nemcsak kikapcsoljuk, hanem áramtalanítjuk is a hálószobában lévő készülékeket, így csökkenthetjük az elektroszmog mértékét.

Az emberiség valószínűleg évezredek óta szenved szezonális depressziótól. Egyes kutatók szerint nem véletlen, hogy jelentős ünnepeinket az év legrövidebb napjai környékén üljük, és az ünnep hangulatát fénnyel emeljük, legyen szó adventi gyertyáról vagy szilveszteri tűzijátékról.

zöld vonal fényterápia tél kedélybetegség

Ezért ne dobd ki a használt teafiltert

Ezért ne dobd ki a használt teafiltert

Számolatlanul dobjuk a kukába a teafiltereket főként a téli időszakban, holott a háztartásunkban egy sor problémára kínálhat környezetbarát megoldást.

tovább

Ablakcsere nélkül is sokat spórolhatsz a fűtésen

Ablakcsere nélkül is sokat spórolhatsz a fűtésen

Új nyílászárókkal akár 25 százalékot spórolhatsz a fűtésen, de amíg ez megtörténik, néhány trükkel is beljebb leszel.

tovább

Új csizma? Új szőnyeg? Szellőztesd ki!

Új csizma? Új szőnyeg? Szellőztesd ki!

Új kutatás figyelmeztet arra, hogy a kereskedelmi árukon égésgátlóként használt vegyszerek veszélyesek a családalapítás előtt álló nőkre. Ezek a kemikáliák mindenhol jelen vannak, fortély kell az elkerülésükhöz.

tovább

Óraátállítás: Áldás, vagy átok?

Óraátállítás: Áldás, vagy átok?

Energiamegtakarítás? Egy órával több természetes fény? Kevesebb baleset és bűncselekmény? Talán nem is gondolnánk, de mindezekre egyformán hat az óraátállítás! Ahogy a szervezetünkre is.

tovább