Matrac helyett válaszd a gépet: itt a reformer pilates!

2017. december 7., csütörtök, 07:00

Itthon elsősorban a „matracos” Pilates órák terjedtek el, ám a gépekkel végzett edzés során fokozottabban érvényesülnek a módszer előnyei. A gépek segítenek abban, hogy a gyakorlatokat helyesen és hatékonyan végezzük el.

Matrac helyett válaszd a gépet: itt a reformer pilates!

A reformer nem más, mint egy gép. Tulajdonképpen egy eszköz a Pilatesben. Joseph Pilates fejlesztette ki kórházi ágyakból az 1. világháború idején, amikor internálótáborba került. Módszerével elkezdte tornáztatni a sérült, rokkant katonákat – rugók és kötelek segítségével mozgatta a fekvő betegeket, akik így hamarabb felépültek. Az azóta eltelt közel 100 év alatt az ágyakat és Pilates módszerét továbbfejlesztették, így a reformeren ma már rengeteg gyakorlat áll rendelkezésünkre, amelyekkel testünk rugalmasságát és erejét csiszolhatjuk.

Sérültnek és egészségesnek is

A rugókkal és a kötelekkel segítséget, támaszt illetve épp ellenkezőleg, ellenállást lehet képezni. A reformeres mozgás egyaránt jó rehabilitációban, amikor egy sérülésből szeretnénk felépülni, ám úgyszintén hasznos egészséges emberek számára is. Kiváló lehetőséget nyújt sportolók (professzionális versenyzők) számára, hogy túlfeszített, -hajtott izmaikat megnyújtsák, és minél intenzívebben tudják használni az erőközpontjukat (core izmokat), amely által jelentős mértékben csökken a sérülés valószínűsége.

Helyreáll a rend

A sérülések, helytelen testtartások, mozgásminták gyakran az izomzat kiegyensúlyozatlanságából erednek, például amikor túl erősek a hátizmok és gyengék a hasizmok, vagy erős a combfeszítőizom, miközben gyenge a combhajlító izom. A reformeren való rendszeres gyakorlással ezek az elváltozások remekül kezelhetőek, visszaállítják vagy legalábbis terelik a testet a szimmetria irányába, mivel a teljes izomzatot komplexen nyújtják. Reformerezés által a gerinc rugalmassága fokozódik, az ízületek mozgásterjedelme növekedik.

Térdelve, vagy akár állva is

A reformeren lehet hason, háton feküdni, ülni, térdelni, állni, az alátámasztási felület nagyságát változtatni, ezáltal fokozni vagy mérsékelni a kihívásokat testünk számára. Mivel a különböző testhelyzetekben másként hat ránk a gravitáció, változik a test súlypontja, így az izmok is másként fognak dolgozni. Például ugyanaz a mozdulat térdelve vagy hason fekve teljesen már érzetet okoz, és más lesz a hatása is.

Nem lehet rosszul csinálni

A nálunk is jól ismert matrac pilates órával ellentétben reformer órán kevésbé lehet rosszul mozogni. A reformer rákényszerít a helyes technikára, úgymond „keretek közé szorít”, amikor kénytelenek vagyunk erőközpontból mozogni. Sok kezdő pilates-ező úgy gondolkodik, hogy „jó lesz nekem a matrac, az a biztos, az könnyű”. Óriási tévedés! A matracos óra nehezebb, ott csak a saját izomzatunkra hagyatkozhatunk, miközben a mozgás technikáját vagy megértjük, vagy nem…. Ezzel szemben a reformer órán a rúgók, kötelek segítenek például a lábunkat az ég felé tartani. Ahogy fekszünk, ülünk a gépen, rá vagyunk kényszerítve, hogy technikai szempontból helyesen mozogjunk. Csak annyit tudunk csinálni, amennyit bírunk, vagy amennyit enged a test az adott állapotában – túlfeszíteni sem tudjuk így magunkat. Ha például valaki idős, nehezen mozog, vagy nehezen tud leülni a talajra, gondot okoz a nyújtott lábbal ülés matracon… Ha jelentős túlsúlya van, sérülésből lábadozik, merevek az ízületei, nehezére esik hanyatt feküdni, akkor biztos, hogy a reformer órával érdemes kezdeni, és majd később áttérni vagy kombinálni matrac órával.

örökmozgó sport testmozgás pilates

Videó! Reggeli nyújtás, lazítás - állva

Videó! Reggeli nyújtás, lazítás - állva

Beállt nyakkal, háttal vagy derékkal kezdődnek a reggelek? Most megmutatjuk, milyen nyújtó-lazító tornát érdemes ilyen esetekben rendszeresen végezni!

tovább

Újévi fogadalmak futás módra

Újévi fogadalmak futás módra

A munkában egy utolsót hajrázunk, közben otthon gőzerővel készülünk a karácsonyra, kevés idő jut magunkra, és amikor kieresztünk, akkor általában jó pár kiló felesleggel arra gondolunk, ideje az életmódváltásnak. Csakhogy hideg van, és eszünk ágában nem lenne kidugni az orrunkat, de ilyenkor kell erőt venni magunkon, hiszen a nyári test télen készül…

tovább

Milyen a jó futócipő?

Milyen a jó futócipő?

A legnépszerűbb szabadidős sporthoz kevés felszerelés kell, ezek közül a legfontosabb egy jó, a lábhoz passzoló lábbeli. Ezen nem szabad spórolni, ugyanis a sérülések egy része a rosszul megválasztott cipő miatt van.

tovább