Milyen a jó futócipő?

2017. november 13., hétfő, 07:00

A legnépszerűbb szabadidős sporthoz kevés felszerelés kell, ezek közül a legfontosabb egy jó, a lábhoz passzoló lábbeli. Ezen nem szabad spórolni, ugyanis a sérülések egy része a rosszul megválasztott cipő miatt van.

Milyen a jó futócipő?

A szakemberek egyöntetű véleménye szerint a futáshoz a legfontosabb „kellék” egy jó futócipő. Semmiképpen ne fuss széttaposott vagy régi cipőben,  mert többet ártasz, mint használsz vele.

Irány a szaküzlet

Szerencsére nem kell saját magadtól eldöntened, melyik cipő való neked, az erre szakosodott futóüzletekben végeznek úgynevezett lábállás vizsgálatot, legtöbbször ingyen. Hacsak nincs problémás lábad, a vizsgálatot követően szinte már csak azt kell eldöntened, milyen színű cipőben fogod róni a kilométereket.

A problémás lábúaknak sem kell aggódniuk, ma már olyan cipőket gyártanak, hogy tökéletesen korrigálják a láb kisebb-nagyobb hibáit. Érdemes olyan boltban vásárolni, ahol többféle márkát is tartanak. Szánj időt a vásárlásra, próbálj fel többféle modellt, és ne a márka alapján válassz.

Terepcipő – így válaszd ki az igazit

Csanya, versenyszervező és „futóceleb” a terepcipők közt segít eligazodni.
   „Az első és legfontosabb: ne hallgass a reklámokra, a divatra, csak és kizárólag magadra. Ha nincs túl speciális formájú lábad, akkor jó lesz egy normál neutrális cipő. Vegyél fel minden márkából, minden típust, amit csak mutatnak a méretedben. Ne a színeket nézd, hallgass a lábadra, hamar ráérzel majd, melyik az, ami biztos nem jó. Szűrj addig, amíg 3 pár marad. Most vedd fel a különböző típusokat vegyesen: egyik lábadra egy ilyen, a másikra egy olyan típust. Ha szerencséd van, akkor a 3 kiválasztott cipőből van legalább egy, aminek normális terepminta van a talpán. Ha csak nem akarod megutálni a terepfutást, hagyd az aszfaltos cipőket, és válassz terepmintázatú, minimum 4 milliméter magas bütykökkel bíró talpú cipőt. Kerüld az olyan felsőrész kialakítást, ahol a lábad nagyujja a gyöngyvásznat nyomja. Ott ki fog lukadni. Egy valamire való cipőnek azon a részen ujjvédelem van. A nyelv legyen levarrott, így nem forog el. A cipő belseje pedig lehetőleg sötét színű, az első pár futás után ugyanis brutál koszos lesz a cipő belseje. Nem kell mosnod a cipődet, egyáltalán, soha - higgy nekem. Felesleges.”

További tanácsok a vásárláshoz

   „Magyarországon elsőként vezettük be a számitógépes lábállás-dignosztikát a cipő személyre szabott kiválasztásához. 2-3 percet kell a futópadon futni, miközben egyedülálló módon elemezzük ki a boka, a lábszár, a térd, a combcsont és a csípő különböző szögeit. A lábállás, talpboltozat, testsúly, futóstílus és a talajviszony szerint érdemes cipőt ajánlani. Azonban kizárólag a futó dolga eldönteni, hogy a cipő kaptafa formája, szélessége, mérete megfelelő legyen” - mondja Horváth Norbert, a Maratonman Depot üzletvezetője, aki szerint egy helyesen megválasztott futócipő, hatékonyan védi a lábat és a testet a talajfogáskor fellépő ütésekkel szemben, miközben a terhelés egyenletes elosztását is biztosítja. 

  • A méret megválasztásakor hagyjunk egy fél számnyi helyet a leghosszabb lábujjunk és a cipő orrésze között. A terheléstől elterülő lábnak kell ez az extra hely.
  • Terepre masszívabb talpú, kapaszkodó talpmintázatú és erőteljesebb hevederrendszerű cipőket gyártanak, amelyek védenek a becsapódásokkal szemben, és statikai támaszokkal optimálisan osztják el a terhelést a talp és a láb izületein, izmain.
  • Különböző párnázottságú modellek léteznek, de általánosságban elmondható, hogy 800-1100km között érdemes cserélni a cipőket.
  • A boka befelé dőlése (pronálás) mértéke szerint szükség lehet belső oldaltámaszú cipőre - szinte minden márka kínál megoldást erre a problémára.
  • Ne kapkodjunk! Próbáljunk fel több cipőt is, mielőtt döntünk.

A futóstílus helyes kialakításával hatékonyan csökkenthetjük a test terhelését. A klasszikusan sarokcentrikus talajfogás helyett, egyre nagyobb teret hódit a ChiRunning. Itt a talajfogás helye, a testtartás és az átgördülést tartják szem előtt. Ez egy nagyon hatékony és eredményes futóstílus, de igazán jól csak oktatótól elsajátítható. Megéri egy napot rászánni egy ilyen tréningre.

örökmozgó szabadidő sport futás cipő futócipő terepcipő

Ennyit kell mozogni hetente

Ennyit kell mozogni hetente

A mozgás akár életet is menthet – ezt igazolja egy új, 17 országra kiterjedő vizsgálat is, amelynek további megállapításait most Dr. Babai László, a Magyar Életmód Orvostani Társaság elnökével veszünk górcső alá.

tovább

Markocsán Sándor Nike edző tanácsai a hideg évszakokra

Markocsán Sándor Nike edző tanácsai a hideg évszakokra

Októberben, főleg a hónap vége felé csökken a futókedv. Kevesebben vannak a Margitszigeten is, kezdenek eltűnni a "divatfutók", vége a nagyobb versenyeknek, jönnek a hideg, sötét esték, ilyenkor a motiváció is alábbhagy. Mit tehetünk annak érdekében, hogy szinten tartsunk magunkban az érdeklődést kedvenc hobbink iránt?

tovább

Videó! Gerinctorna gyakorlatok

Videó! Gerinctorna gyakorlatok

A gerinctorna segíti a gerinc épségének fenntartását.

tovább