Újévi fogadalmak futás módra

2017. november 28., kedd, 07:00

A munkában egy utolsót hajrázunk, közben otthon gőzerővel készülünk a karácsonyra, kevés idő jut magunkra, és amikor kieresztünk, akkor általában jó pár kiló felesleggel arra gondolunk, ideje az életmódváltásnak. Csakhogy hideg van, és eszünk ágában nem lenne kidugni az orrunkat, de ilyenkor kell erőt venni magunkon, hiszen a nyári test télen készül…

Újévi fogadalmak futás módra

Hihetetlen, de a három és fél éve kezdődött „futókarrierem” valóban egy újévi fogadalom eredménye. Novemberben elkezdtem gondolkozni rajta, december 31-én pedig elhatároztam, hogy lefogyok. A megvalósításhoz - az időbeosztásomat ismerve – a futás tűnt a legegyszerűbbnek. Miután elképzelni sem tudtam, hogy télen is lehet futni, bérletet váltottam egy edzőterembe, és megpróbáltam húsz percig életben tartani magam a futógépen. Emlékszem az első szigetkörömre, ami után azt éreztem, hogy innentől kezdve megállíthatatlan vagyok. A második és a harmadik alkalom persze sokkal nehezebben ment, de tudtam, hogy ilyenkor nem szabad abbahagyni. A kettőnk közt szövődött „szerelem” azóta is töretlen: persze vannak hullámvölgyek, de melyik kapcsolatban nincsenek? Ha újévi fogadalomként azt választod, hogy rendszeresen futni fogsz, érdemes pár dolgot megfogadnod.

Futócipő.
Karácsonyi ajándéknak is tökéletes, és akkor tényleg nincs kifogás, azonnal ki tudod próbálni, és elkezdheted ledolgozni az ünnepek alatt bevitt kalóriákat. Természetesen vásárlás előtt ne felejtsd el beméretni a lábad, hogy biztosan a neked legmegfelelőbb lábbelit válaszd.

Így kezdj hozzá!

 MIÉRT?

Akár teljesen kezdő, akár rutinos újrakezdő vagy, nagyon fontos, hogy meghatározd a céljaidat, amit el akarsz érni, hiszen a rosszabb napjaidon ebből fogsz táplálkozni, ez fog erőt adni ahhoz, hogy futócipőt húzz. Ha meghatároztad a céljaidat, arra figyelj, hogy ezek elérhetőek legyenek, ne rögtön egy maratonnal akarj kezdeni, hanem szépen fokozatosan terheld magad. A hirtelen lelkesedésből gyorsan növelt távoknak legtöbbször sérülés a vége, és akkor fuccs a jól megtervezett fogadalmaknak.

HOL?

Ha még sosem futottál télen, akkor először futópadon kezdj, ahol egyrészt nem kell a mínuszokkal is megküzdened, másrészt meg te állíthatod be a sebességedet, és bármikor abbahagyhatod, ha elfáradtál vagy kimerültél. Ahogy kitavaszodik, fokozatosan szoktasd magad a kinti levegőhöz, és figyelj az időjárásnak megfelelő öltözködésre.

MIBEN?

Amikor úgy érzed, hogy a futás számodra nem egy múló szenvedély, akkor bátran nézelődj a szebbnél szebb futóruhák között. Ha úgy látod, hogy érdemes beruházni, szerezz be pár szép és hasznos darabot. A legdrágább márkákat is megveheted jóval olcsóbban az outletekben.

KIVEL?

Keress magadnak futópartnert. Télen még sokáig korán sötétedik, és későn világosodik. Sokkal könnyebben és biztosabban indulsz úgy el, ha tudod, hogy valaki vár rád, mintha egyedül kéne nekivágnod az edzésednek. Futás közben pedig jókat lehet beszélgetni, úgysem a tempó a lényeg.

HOGYAN?

  • Hallgass zenét! Állíts össze egy zenei listát, ami az első 5 kilométereden vagy akár később az első maratonodon elkísérHET.
  • Jutalmazd meg magad! Még a legszigorúbb diéta mellett is néha muszáj „kirúgni a hámból”, „csalónapot” tartani, nem jó, ha csak sanyargatjuk magunkat.
  • Nevezz be egy tavaszi versenyre. Edzettségtől függően lehet az 5-10 kilométer, de akár egy félmaraton is, lényeg, hogy már több okból is várhatod, hogy jó idő legyen.
  • Dokumentáld a futásaidat. Csinálj fotókat, akár a tájról, akár magadról, futás után vagy akár közben. Ha nem akarod a barátaidat folyton futós posztokkal „sokkolni” a közösségi médiában, akkor hozz létre futós oldalt, ahova posztolhatod az eredményeidet. Egyrészt jó lesz visszanézni később, hova fejlődtél, másrészt rosszabb napjaidon motiválni fog, hogy milyen jó kis futásaid voltak.
  • Gondolj arra, hogy biztos van, akit te motiválsz. Amikor már egy ideje futottam, egy nyári gyerektáborban egy anyukát rávettem, hogy fussunk kora reggel a Balaton parton. Ő mesélte, hogy nagyon sokat köszönhet annak, hogy futok, és higgyem el, hogy sokszor miattam indult el futni. Ezek a dicséretek engem is arra ösztönöznek, hogy ne hagyjam abba.
Szász Eszter írása

örökmozgó sport testmozgás futás újév fogyás

Matrac helyett válaszd a gépet: itt a reformer pilates!

Matrac helyett válaszd a gépet: itt a reformer pilates!

Itthon elsősorban a „matracos” Pilates órák terjedtek el, ám a gépekkel végzett edzés során fokozottabban érvényesülnek a módszer előnyei. A gépek segítenek abban, hogy a gyakorlatokat helyesen és hatékonyan végezzük el.

tovább

Videó! Reggeli nyújtás, lazítás - állva

Videó! Reggeli nyújtás, lazítás - állva

Beállt nyakkal, háttal vagy derékkal kezdődnek a reggelek? Most megmutatjuk, milyen nyújtó-lazító tornát érdemes ilyen esetekben rendszeresen végezni!

tovább

Milyen a jó futócipő?

Milyen a jó futócipő?

A legnépszerűbb szabadidős sporthoz kevés felszerelés kell, ezek közül a legfontosabb egy jó, a lábhoz passzoló lábbeli. Ezen nem szabad spórolni, ugyanis a sérülések egy része a rosszul megválasztott cipő miatt van.

tovább