10 hasznos tipp téli futáshoz

2018. február 5., hétfő, 09:30

Bár a február a meteorológiai tél utolsó hónapja, az időjárás még tartogathat meglepetéseket. Összegyűjtöttük a 10 leghasznosabb tippet téli futáshoz, hogy a cudar időben se kelljen otthon maradnod.

10 hasznos tipp téli futáshoz

1. Öltözködj rétegesen!

Az, hogy valaki mennyire fázós, nagyon egyéni, így mindenki számára érvényes öltözködési tippeket nem lehet adni. Van, aki nulla fokban összesen két réteget vesz fel, és van, aki már „beöltözik”, mindenesetre a rétegesség fontos szempont. Kizárólag jól szellőző technikai ruházatot viselj, semmiképp se pamuttartalmú öltözéket. A legalsó réteg mindig legyen ún. technikai anyagból, valamint kövesse a test vonalát. Ennek a rétegnek egyrészt az a funkciója, hogy melegen tartson azáltal, hogy az izzadságot elvezeti, valamint folyamatosan párolog belőle a nedvesség is. A következő réteg – időjárástól függően –  lehet egy vastagabb vagy vékonyabb technikai felső, lehetőleg magasan záródó nyakkal. A legfelső réteg mindenképpen egy szélálló dzseki legyen, amely bent tartja a meleget. Van, akinek egy mellény is elég, de ha nagyon fázik a karod, akkor inkább a dzseki a jó megoldás. Vannak vékonyabb és vastagabb futódzsekik, rajtad és persze a pénztárcádon múlik, hogy melyiket veszed meg. A mellény hátránya, hogyha mégis úgy éreznéd, hogy túlöltöztél, nem tudod a derekadra kötni. Érdemes egy bélelt futónadrágra is beruháznod vagy a hosszú futónadrágod alá vehetsz egy aláöltözetet. A sapka is nagyon fontos, mert a fejeden keresztül nagyon sok hőt veszíthetsz. Ebből is érdemes technikai anyagból készültet választani, amely elvezeti az izzadságot. Kesztyű és sál is legyen nálad. Futócipőből is érdemes mélyebb bordázatút választanod.

Hidegben csak elindulni nehéz, de pár száz méter után bemelegedsz, és utána csak a futásra kell figyelned. Azért sem jó, ha túlöltözöl, mert egy idő után nagyon megizzadsz, és könnyen megfázhatsz. Akkor választottad jól az öltözékedet, ha az ajtón kilépve egy picit fázol.

2. Ne felejts el bemelegíteni!

Ahhoz, hogy megfelelő hőt termelj, a szervezeted sokkal erősebben dolgozik, mint a meleg napokon. Ezért az első pár száz méteren, vagy hosszabb futás esetén az első néhány kilométeren végezz bemelegítést, vagyis fuss a szokásosnál is lassabban, hogy hozzászokj a megfelelő terheléshez. A hideg izmok sérülékenyebbek, ezért is fontos, hogy kellően bemelegedj. A téli, úgynevezett alapozó futások lényege amúgy sem a tempó, hanem inkább a kilométergyűjtés. A nyújtást pedig már a meleg lakásban végezd.

3. Fuss háztól házig!

Ha nem vagy biztos az edzettségedben, inkább fuss kevesebbet, de semmiképpen ne állj meg futás közben. Elég pár perc és nagyon megfázhatsz. Ne most fedezz fel távoli helyeket.

4. Kell a folyadék!

Bármennyire hideg van, a folyadékpótlást nem hagyhatod el. Vigyél magaddal hátizsákot vagy egy kulacsban vizet, meleg teát. Van, amikor olyan hideg van, hogy a kulacsban is megfagy a víz, ilyenkor érdemes inkább egy boltba beszaladni. Mindig legyen nálad valamilyen ennivaló, csokoládé vagy müzliszelet, és természetesen pénz is.

5. Inkább világosban fuss!

Télen hamarabb sötétedik, ezt is vedd figyelembe a futásaid tervezésénél. Ha megteheted, inkább a nap legmelegebb óráiban indulj el, de ha nem tudsz napközben indulni, akkor ügyelj, hogy ne kihalt helyen legyél, ha esetleg rád sötétedik. Legyen nálad fejlámpa vagy valamilyen világító eszköz.

6. Töltsd fel a telefonodat!

Sokan panaszkodnak, hogy az okostelefonok nagyon nehezen bírják a hideget és nagyon hamar lemerülnek. Indulás előtt mindig ellenőrizd, hogy fel legyen töltve a mobilod, és inkább fordulj vissza, ha látod, hogy nem fog kitartani az akkumulátor a futásod végéig.

7. Többen jobb!

Ha teheted, keress társat vagy fuss közösségben. Így egyrészt egymást motiváljátok, másrészt segítséget tudtok kérni, ha valamelyikőtöknek baja esik.

8. Csak nyugi!

Ne most próbáld a tempódat növelni. Ahogy már említettük, télen az alapozáson van a hangsúly, inkább a hosszabb, lassabb futásoké a szerep. Figyelj a pulzusra is edzés közben.

9. A tusolás legyen az első!

Amikor hazaérsz, azonnal vegyél le magadról mindent és állj be a meleg zuhany alá. Nem futás közben fázol meg, hanem amikor a rajtad maradt ruha elkezd hűteni.

10. Ne kockáztass!

Ha úgy érzed, hogy annyira extrém hideg van, hogy nem vagy képes kimenni a szabadba vagy ha csúszósak, jegesek az utak, inkább ne kockáztass! Fuss akkor futópadon, ha pedig kihagysz egy edzést, akkor se legyen lelkiismeretfurdalásod, egy sérülésért nem érdemes kockáztatni. 

+1 Tipp!

Ha teljesen edzetlen és tapasztalatlan vagy, ne télen kezdj el a szabadban futni. Először futópadon próbálkozz, és mire megfelelő lesz a kondid, kitavaszodik, és bátran nekivághatsz.

örökmozgó tél futás sport testmpogás tippek futáshoz

Jóga és sport – A nyerő kombináció

Jóga és sport – A nyerő kombináció

A jóga egy sor pozitív hatással bír, többek között segít olyan flexibilitásra szert tenni, amely által javul a sportteljesítmény is. A jóga gyakorlatai az idegrendszert is karbantartják, és így a koncentrációs képességedet is növelik, amely szintén fontos. 

tovább

Sportolj divatosan! Sportolás közben is lehetsz vonzó!

Sportolj divatosan! Sportolás közben is lehetsz vonzó!

A legtöbben az egészségükért kezdenek sportolni, sokan kötik ezt össze egy teljes életmódváltással is, ám mint az élet minden területén a kezdet a sportnál is nehéz. Motiváló erőként is jól működnek a sportoláshoz használt divatos ruházatok, melyek az első – sportolás által elért – eredményeket is láttatni engedik…

tovább

Túrázz télen is!

Túrázz télen is!

Jégmászás, hótalpazás vagy csak egy könnyedebb bakancsos túra? Télen is megannyi szervezett út közül választhatunk, ha a természetben, aktívan töltenénk a szabadidőnket. Belföldön, külföldön egyaránt felfedezhetjük a hegyeket, ormokat, szurdokokat, szakadékokat, ám ha kezdők vagyunk, érdemes egy túravezetőt is megbízni a nagy kalandra.

tovább

2018 Sportnaptár

2018 Sportnaptár

A VITAL magazin egyik fő pillére, mozgatórugója – stílusosan – a sport szeretete, olvasóinknak az egészséges életmódhoz hozzátartozó testmozgásra történő ösztönzése.

tovább