Hogyan válasszon kenyeret, ha cukorbeteg?

2017. május 22., hétfő, 07:00

A bőség zavarában sokszor nem könnyű megtalálni az ideális termékeket – ide tartozik például a kenyér is, amelyből számtalan fajtát találhatunk a boltok polcain. A témában Sárga Diána a Budai Endokrinközpont dietetikusa segít eligazodni.

Hogyan válasszon kenyeret, ha cukorbeteg?

A cukorbetegség kezelésében kulcsfontosságú az életmód orvoslás, így a személyre szabott mozgás- és étkezésterápia. A napi energia bevitel kb. 50-55%-nak szénhidrátokból - gabonafélék, hüvelyesek, gyümölcsök - kell állnia, amelyet kisebb mennységben bizonyos zöldségek és a tejtermékek is tartalmaznak. Az étrend összeállítása során a gabonafélék közül a teljes kiőrlésűeket kell előnyben részesíteni, a finomítottakkal szemben.

Teljes kiőrlésű és a finomított – melyiket válasszuk?

A teljes kiőrlésű gabonák olyan gabonaszemekből állnak, amelyek a feldolgozás előtt (pl. őrlés, aprítás) és után is közel ugyanolyan arányban tartalmazzák a gabonaszem három részét: a maghéját, a csíráját és a gabonaszem belső részét. Ezek közül a maghéj és a csíra tartalmazza a legtöbb rostot, vitamint és ásványi anyagokat. A teljes kiőrlésű élelmiszerek teljes kiőrlésű gabonákból előállított vagy azt tartalmazó termékek. A finomított gabonák feldolgozása során eltávolítják a maghéjat és a csírát, így velük együtt a rostok, vitaminok ásványi anyagok kb. 80%-át, és főleg a fehérjében és keményítőben gazdag magbél marad meg. Ezért a belőlük készített termékeknek is alacsonyabb tápértéke.

Egészségügyi jelentőség

A teljes kiőrlésű termékeknek jelentős szerepük van a cukorbetegségben, hiszen glikémiás-indexük általában alacsony, így kevésbé emelik meg a vércukor- és az inzulinszintet. Ezen kívül kutatások kimutatták, hogy csökkentik a nyugati társadalmakra jellemző szív- és érrendszeri betegségek, gyomor-bélrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát. Szerepük van a székrekedés megelőzésében és kezelésében, az ideális testsúly megőrzésében, kialakításában és a fogyásban.

Kenyérválasztás a cukorbetegségben

A cukorbetegnek sem kell lemondaniuk a kenyérről, viszont fontos, hogy a számukra megfelelő kenyeret vásárolják meg.

   „Érdemes megnézni, hogy mi áll élelmiszercímkén, mert az sokat elárul a termékről”- javasolja a szakértő.

   „A választás során figyelembe kell venni, hogy legalább a kenyér fele magas rosttartamú lisztből álljon – ilyen például a teljes kiőrlésű búzaliszt, teljes kiőrlésű tönkölybúza liszt, graham liszt, teljes kiőrlésű rozsliszt. Az összetevők között figyelni kell arra, hogy mi áll első helyen, mert abból tartalmaz legtöbbet a termék. Továbbá, érdemes egy pillantást vetni a rosttartalomra is, mert az is árulkodik a termékről. Egy búzalisztből készült kenyér rosttartalma például kb. 2 g/100 g, míg a magas százalékban teljes kiőrlésű lisztet tartalmazóké a 11 g/100g-ot is elérhetik” – teszi hozzá Sárga Diána, dietetikus.

Azt is kiemeli: szerencsére ma már nagyon sokféle ízletes magas rosttartalmú kenyér kapható. A választék miatt valóban nem egyszerű kiválasztani a legideálisabbat, azonban ha valaki megtanulja, mire kell ügyelni, akkor nem is lesz olyan ördöngös feladat. Ha pedig valamilyen újdonságra vágyunk, nyugodtan próbálkozhatunk az otthoni kenyérsütéssel, amely során szintén a liszt legalább 50%-a magas rosttartalmú legyen.

A csökkentett szénhidrát tartalmú kenyerekkel óvatosan kell bánni, különösen azoknak, akiknek fontos a cukorbetegség kezelésében a testsúlycsökkentés, mert a szénhidrát csökkentésével némelyik kenyérnek magasabb lesz a zsírtartalma.

Forrás: Budai Endokrinközpont

egészség ízlelő diabétesz cukorbetegség kenyér

Az influenza és a tüdőgyulladás kéz a kézben járnak

Az influenza és a tüdőgyulladás kéz a kézben járnak

Az influenza önmagában is veszélyes kór, de több más betegség „előszobája” lehet, melyek a vírus által legyengített szervezetet könnyebben támadják meg. A Légúti Betegek Országos Egyesülete az influenzajárvány kapcsán a gyakran felülfertőzést okozó bakteriális tüdőgyulladás veszélyeire és megelőzésének fontosságára hívja fel a figyelmet.

tovább

Böjtölés helyesen!

Böjtölés helyesen!

Itt a megújulás időszaka, amikor sokan kezdenek böjtölésbe, és hagyják el hosszabb-rövidebb időre például a húst, tejtermékeket. Mit tegyünk, hogy ezek nélkülözése miatt ne alakuljon ki hiánytünet a szervezetünkben?

tovább

Zsírok és olajok-Mi a szerepük táplálkozásunkban?

Zsírok és olajok-Mi a szerepük táplálkozásunkban?

A zsírok elengedhetetlen részét képezik a kiegyensúlyozott táplálkozásnak, ugyanakkor sokan az elhízás és számos más betegség okozójaként tartják számon. A zsírok és olajok mértékletes napi bevitele ugyanolyan fontos táplálkozásunkban, mint a fehérjéké vagy a szénhidrátoké: a lényeg tehát a forrás, a mennyiség és a megfelelő arányok.

tovább

Jönnek az egészséges otthonok

Jönnek az egészséges otthonok

A lakásépítések terén az utóbbi évek két fő hívószava az energiatakarékosság és a modernizáció volt, de kiderült, ezek csak akkor életképesek, ha a lakók fizikai és szellemi egészségét is támogatják. Összeállításunkban felvillantunk pár ehhez kapcsolódó ötletet.

tovább