Tojás: a királyi táplálék

2018. május 7., hétfő, 07:00

Süssünk, vagy főzzünk, fogyasszuk magában, vagy használjuk alapanyagként, a tojás az egyik legalapvetőbb és legértékesebb táplálékunk, amely amellett, hogy finom, teljes értékű fehérje- és tökéletes zsírösszetétele mellett bőséges forrása a vitaminoknak és fontos ásványi anyagoknak. És ez nem minden! Íme, a legérdekesebb tudnivalók a tojásról!

Tojás: a királyi táplálék

Apró mérete ellenére igen hatékony

A tojás tápanyag-összetétele valóságos kincsesbánya a szervezetnek: rengeteg olyan vitamint és nyomelemet tartalmaz, amelyeket a modern orvostudomány napi bevitelre javasol. A csontritkulás megelőzésében kulcsfontosságú D-vitamin a tőkehalmáj után a tojásban található meg a legnagyobb mennyiségben. Tartalmazza még a bőrvitaminként is emlegetett A-vitamint, az antioxidáns hatással bíró E-vitamint, valamint a létfontosságú B-vitaminokat, folsavat és pantoténsavat. Az ásványi anyagok közül kalciumban, vasban, magnéziumban, cinkben, káliumban és foszforban, valamint nátriumban bővelkedik. Magas a tojás szelén-, és az agy számára oly fontos kolintartalma. Egyedüli ételként is megállná a helyét, szénhidráttal és rosttal körítve, C-vitaminnal kiegészítve.

A fogyókúrázók egyik alapétele

Egy egész tojás energiatartalma 75 kcal, a napi szükséglet 3,7%-át tartalmazza. Elsőrendű fehérjékben dús, zsírokban szegény, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag. Zsírösszetétele is nagyon kedvező: 1,5 g telített, 1,9 g egyszeresen telítetlen és 0,7 g többszörösen telítetlen zsírsavat tartalmaz, amely összetétel a legideálisabbnak vélt az emberi szervezet számára. A tojás hosszú ideig biztosítja a teltség érzetét, ez pedig szerepet játszik a testsúlycsökkentés, illetve -megtartás elérésében.

A szív őre

A tojás jótékony hatással van a szívre is. Kevés telített zsírt tartalmaz, viszont sok omega-3 zsírsavat, ami véd a szívbetegségekkel szemben, fontos az agy, a szem és az idegrendszer számára is, segít megelőzni a korral járó szembetegséget és az Alzheimer-kórt.

Főzés és sütés után sem veszít értékéből

A tojásfehérje és -sárgája szinte teljes egészében, 95-98%-ban emészthető: a főtt fehérje könnyebben, mint a nyers. A szokásos főzés-sütés közben nem vesztenek értékükből, csupán a túlságosan hosszan tartó magas hőmérsékleten károsodnak. Egész tojás fogyasztásakor a sárgája enyhíti vagy kivédi a fehérje esetleges allergizáló hatását.

Védi a látást

A tojásban megtalálható két antioxidáns, a lutein és a zeaxanthin biológiailag hatékonyabbak, mint más forrásból származó hatóanyagok. Segítik a makuladegeneráció kialakulásának megelőzését, mely betegség időskori vaksághoz vezethet.

Erősíti a fogakat és a csontokat

Napi egy tojás tartalmazza azokat a szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy csontjaink és fogaink megfelelő kondícióban legyenek.

Tökéletes zsíraránnyal bír

Az állati eredetű élelmiszerek elsődlegesen telített zsírokat tartalmaznak, míg a tojásban a zsírsavak csaknem fele egyszeresen telítetlen olajsav, mely a többszörösen telítetlenekkel együtt közel a kétharmadot teszi ki. A telített zsírok adják a fennmaradó egyharmadot, ez azt jelenti, hogy a tojásban tökéletes összetételű, kétharmadnyi telítetlen és egyharmadnyi telített zsírarány található – míg a legtöbb húsfélében a telített zsírsavak aránya nagyobb. A tojás nem tartalmaz transzszírokat sem. A tyúkok tehát a tojásban évezredek óta állítják elő azt a tökéletes összetételű zsírt, amelyet ideálisnak tart a modern táplálkozástudomány. Ugyanakkor a zsíroldékony vitaminok hordozójaként arról is gondoskodik, hogy e vitaminok jól felszívódjanak, és eljussanak rendeltetési helyükre, mert nemcsak jó epeürítő, hanem erőteljes epetermelést fokozó hatásúak is.

Segít, hogy „szellemes” légy!

Az agyi és idegi sejtek számára elengedhetetlen a kolin, mely javítja az emlékezőtehetséget és az agyműködést az emberi élet folyamán. Már egy tojás is tartalmazza a naponta szükséges kolinbevitel 26%-át, amely a sejtek normál működéséhez is szükséges, és mint ilyen, segít elkerülni a születési rendellenességek kialakulását, valamint segíti a magzat agyszöveteinek és memóriájának fejlődését.

Tojástippek

Kereskedelmi forgalomban a tojás a tyúktojást jelenti. A többi tojást meg kell nevezni, például: fürjtojás, kacsatojás, libatojás stb. Egy átlagos tyúktojás 50-65 gramm, melynek 10%-a héj, 60%-a fehérje és 30%-a sárgája. Átlagos tápanyagtartalma: 75 kcal, 5,4 gramm fehérje, 4,8 gramm zsír, 0,3 gramm szénhidrát.

Könnyebb a kemény főtt tojást meghámozni, ha előtte hideg vízben lehűtjük.

Ha a nyers tojás héját szalonnabőrrel bekenjük, tovább friss marad.

A rántotta méretét növelhetjük, ha a tojásfehérjét habbá verve adjuk hozzá, így könnyebb és lazább lesz.

Bőségesebb habot nyerünk, ha a tojásfehérjét a habverés előtt 20-30 percig szobahőmérsékleten állni hagyjuk.

A tojást a dobozba a hegyes végével lefelé kell behelyezni, mert így a sárgája középen marad, és nem tapad a héjhoz.

ízlelő gasztro táplálkozás tojás tudnivalók

5 könnyű recept nyári grillvacsorákhoz

5 könnyű recept nyári grillvacsorákhoz

A grillvacsora nem csak egészséges, de remek családi, társasági program is. Mindenki hozhatja a saját alapanyagait, a titkos pácba forgatott húsokat, zöldségeket, közösen szurkolhatunk annak, aki a tűzgyújtással bajlódik. Néhány gyorsan elkészíthető fogást ajánlunk jó hangulatú nyárestékre, melek ráadásul igen egészségesek is.

tovább

Jégkrém: még a fogyókúrába is beleférhet

Jégkrém: még a fogyókúrába is beleférhet

A jégkrém a nyári hónapok meghatározó édessége, azonban meglepően keveset tudunk róla. Hány fajtája van? Miben különbözik a fagyitól? És vajon mennyire hizlal?

tovább

Így készíts egészséges grillételeket

Így készíts egészséges grillételeket

A grillételek egyik előnye, hogy sokkal egészségesebbek, mint az olajban vagy zsírban sült társaik. Ráadásul a grillezés során a tápanyagok is jobban megőrződnek, az ételek kevésbé zsírosak, így a nagy hőségben sem ülik meg a gyomrot. 

tovább

Salátába, levesbe, szendvicsbe

Salátába, levesbe, szendvicsbe

A csírák a fűszerekhez hasonlóan változatos ízvilággal rendelkeznek. Van közöttük lágy, markáns, pikáns és kifejezetten csípős ízű is, emiatt rendkívül változatos módon lehet őket fogyasztani. 

tovább